Scroll to top
Podziel się

Social media a SEO strony – jak wpływają na siebie?

Marketerzy prowadzący działania wspierające strony firmowe mają nie lada zagadkę, kiedy chodzi o SEO i social media – dwa z najpopularniejszych obecnie działań marketingowych. Podstawowe pytanie brzmi: czy posty z linkiem w social mediach mają wpływ na rankowanie strony w wynikach wyszukiwania? A odpowiedź na nie jest znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać.

Po co robić Social media, a po co SEO?

Najczęściej przyjmowaną strategią jest prowadzenie działań SEO i kanałów w social mediach w pewnym oderwaniu od siebie. Strona firmowa jest zwykle wspierana zarówno przez on-site, jak i off-site SEO. Jest przez to precyzyjnie kierowana do osób szukających związanych z nią informacji w wyszukiwarce (poprzez słowa kluczowe). Natomiast fanpage na Facebooku, strona na Instagramie czy LinkedInie, służą raczej budowaniu relacji z fanami. Nierzadko przez rozrywkę oraz tzw. content angażujący – nastawiony na zbieranie reakcji i komentarzy.

Tymczasem specjaliści od marketingu zintegrowanego coraz częściej wskazują, że takie podejście nie wykorzystuje pełnego potencjału komunikacji marki.

Social media a SEO – czy linki na Facebooku podbijają ranking strony?

Jeśli myślisz o tym, by połączyć działania SEO i social mediowe poprzez generowanie dużej ilości linków do twojej strony, pochodzących z Facebooka czy Twittera… To niestety, mamy dla ciebie złą wiadomość. Nawet najbardziej jakościowe posty w tych portalach nie poprawią widoczności twojej strony w SERP.

Powodów jest kilka, o wielu z nich wspominał Matt Cutts już w 2014 roku. I nic nie wskazuje na to, że od tego czasu coś się zmieniło. Ówczesny szef departamentu Google odpowiedzialnego za search spam, zaznaczył w swojej wypowiedzi, że Google traktuje social media tak samo jak wszystkie inne strony, które indeksuje. Mogłoby się wydawać, że to dobry znak… Prześledźmy jednak, co tak naprawdę oznacza to stwierdzenie:

Dofollow i nofollow

Większość stron różnicuje rodzaje linków wychodzących z niej. Natomiast social media oznaczają wszystkie linki w postach jako nofollow. Tym samym, nie wpływają one na pozycję strony.

Autorytet linkującego

Jednym z elementów wpływających na rankowanie strony jest autorytet strony/osoby, która do niej linkuje. W przypadku social mediów – mnogości profili, dużego poziomu anonimowości – określenie takiego autorytetu jest niemal niemożliwe. Ten krok jest więc przez wyszukiwarki pomijany.

Częstotliwość aktualizacji

Matt Cutts wskazał też, że ze względu na stale zmieniającą się zawartość stron takich jak Facebook czy Twitter, ich indeksowanie byłoby zawsze niepełne i niosłoby ryzyko pokazywania w SERP nieaktualnych wyników.

 

Matt Cutts nie zostawił zbyt wiele wątpliwości w kwestii powiązań SM i klasycznego SEO (tutaj możesz obejrzeć pełne wideo). Z tej krótkiej analizy wynika dość jasno, że linki w social mediach nie mają bezpośredniego wpływu na rankowanie twojej strony firmowej. Ale to nie znaczy, że nie warto integrować działań SEO i Social media. Są jeszcze wpływy pośrednie!

Co można zrobić, by Social media i SEO szły w parze?

Odpowiedzią jest między innymi jakościowy content, publikowany na stronie i repostowany w social mediach. Podczas tworzenia treści na bloga firmowego czy stronę, warto połączyć elementy cenne z punktu widzenia SEO (np. słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne, zróżnicowane formatowanie) ze strategicznymi cechami charakterystycznymi dla postów w kanałach mediów społecznościowych. Czyli: twórz content angażujący, zachęcający do interakcji z nim – komentowania, ale też udostępniania. Aby treść taka była, nie wystarczy, że będzie zawierała suche informacje. Musi też być unikalna i podana w interesującej formie. Przyjrzyj się, co udostępniają inni – tylko treści wysokiej jakości mają szansę rozprzestrzenić się w social mediach.

Lokalne SEO w Social mediach

Kiedy już masz ciekawy artykuł, możesz go udostępnić w swoich kanałach SM. Nie zapomnij o tym, by w odpowiednie słowa kluczowe zaopatrzyć także samą treść posta z linkiem! W zmieniającym się świecie online, coraz częściej użytkownicy korzystają np. z Facebooka jako źródła contentu. I choć żaden z social mediowych gigantów nie udostępnia informacji o działaniu algorytmów swoich wyszukiwarek, warto pamiętać o tych, którzy z nich korzystają. Wszystko wskazuje na to, że będzie ich coraz więcej!

A gdy jesteśmy już przy lokalności… Zadbaj o SEO w opisach dostępnych na twoim fanpage’u i stronie LinkedIn. Aktualne dane adresowe, kontaktowe, link do strony, godziny otwarcia, menu (np. w przypadku restauracji) itd. Wszystkie elementy, które można uznać za statyczne, mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli twoje posty nie są indeksowane!

Powiązane posty

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

KONTAKT
close slider



Szanowny Kliencie, Chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Więcej

Szanowny Kliencie, Chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Gwarantujemy, że zadbamy o Twoją prywatność, Twoje dane będą u nas bezpieczne, a Ty będziesz mógł cofnąć swoją zgodę w każdej chwili poprzez specjalny formularz, który utworzyliśmy na podstronie polityka prywatności . Prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody: Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików coockies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych zapisywanych w tych plikach, które pozostawiam w ramach korzystania z niniejszego Serwisu. Mam świadomość, że moje dane będą przetwarzane w celu analizy mojego zachowania na stronie Rocketmedia.pl przez Rocket Media Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wagonowej 2d oraz zaufanych partnerów tej firmy. Zgodę mogę wycofać w każdej chwili za pomocą formularza zamieszczonego w zakładce polityka prywatności .

Zamknij